středa 19. září 2012

Loď mezi hvězdami (recenze)

Autorka: Beth Revisová
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 360

Sedmnáctiletá Amy se přidala ke svým rodičům coby „zmrazený pasažér“ na vesmírné lodi Universum a čekala, že se probere na nové planetě o tři sta let později. Nemohla tušit, že její spánek skončí o padesát let dříve a ona se octne ve zcela novém světě mezi hvězdami, ve světě, který si žije podle vlastních pravidel. Amy si brzy uvědomí, že její probuzení nezpůsobilo jen selhání počítače. Někdo z pár tisíců obyvatel vesmírné lodi se ji pokusil zabít. A pokud rychle něco nepodnikne, její rodiče budou další na řadě. Proto teď musí co nejrychleji rozluštit skrytá tajemství Universa. Ale na jejím seznamu podezřelých figuruje i jediný člověk, na kterém jí záleží: Syn, budoucí vůdce lodi a láska, která přišla znenadání.

Amy se sama rozhodla, že se přidá ke svým rodičům na vesmírné lodi Universum jako  zmražený pasažér, stejně jako pár dalších lidí, kteří cestují na novou planetu ve Vesmíru, na kterou ale cesta trvá tři sta let. Nebo snad tři sta jedna? Amy je ale probuzena o padesát let dřív, a málem zemře, protože se topí v mrznoucí kapalině, ve které byli uschování v den zmražení. Chtěl snad Amy někdo zabít? A kdo to mohl být? K tomu všemu je ještě tady Syn, který nahradí Otce (až zemře), kterému se Amy líbí. Amy se Syn líbí také, jak to všechno bude? Přežije Amy vůbec na obydlené lodi, která má plno zvláštních pravidel, a lidé k ní nejsou nějak milí? A podaří se Amy najít vraha na lodi? To se dozvíte v téhle skvělé knize od Beth Revisové.

Hlavní hrdinkou je Amy, která měla předtím na Zemi plno přátel, rodinu, svého kluka, a všechno to obětovala, aby jela s otcem a matkou na jinou planetu, kde se snad dá žít. To vše je ještě v pořádku, ale kdo kdy věděl, jak to bude na lodi vypadat za 250 let? Asi nikdo, ale za tu dobu co Amy byla "zmražena" se toho stalo velice hodně. Na Universu byla například Epidemie, ve které zemřelo hodně lidí. Od té doby je na lodi také vůdce, který se jmenuje Otec, a jeho nástupcem je Syn, samozřejmě tento Otec i Syn jsou už dalšími, před nimi bylo takových Otců a Synů hodně. Další důležitou postavou je Syn, pro kterého je loď všechno, ale když pozná Amy, zjišťuje, že všechno není tak jak jsi myslel. Celkově byly postavy skvěle vystiženy, uměl jsem si představit jak asi vypadají, prostě se to autorce povedlo.

První, co mě na Lodi mezi hvězdami zaujalo ještě před tím, než u nás vyšla, byla obálka. Ta obálka je vážně skvělá. Naživo je ještě lepší než na internetu. Druhou věcí byl námět knihy, a to, že je to dystopie. A když jsem zjistil, že jí plánuje vydat nakladatelství CooBoo, bylo rozhodnuto - tu knihu si prostě musím koupit! Rozhodně toho nelituji. Příběh byl psán z pohledu Amy a Syna, kteří se střídali v kapitolách, každý název kapitoly byl pojmenován podle toho, z kterého pohledu je. Syna jsem si dost oblíbil, a vždy jsem si rád četl kapitoly z jeho pohledu. Někdy byly kapitoly krátké, jindy zase delší, ale vůbec to nevadilo. Knihu jsem sice četl dost dlouho, protože jsem neměl kvůli škole čas, ale už se zase dostávám do toho školního tempa, tak teď musím rychle přečíst recenzní výtisky. V knize byla také mapka lodi, která byla skvěla nakreslena, a jsem rád, že jí v našem českém vydání máme. Závěr knihy se mi úplně hodně líbil, vůbec jsem to nečekal, že to takhle skončí. Už se velice těším na další díly, a jsem zvědavý, jak si CooBoo pohraje s obálkou k třetímu dílu, protože jak už možná víte, v Americe po druhém díle změnili obálky. Ty nové se mi ale vůbec nelíbí, takže jsem rád za tuto, tak uvidíme, protože i k druhému dílu je obálka skvělá. Celkově bych knihu doporučil čtenářům a čtenářkám, kteří mají v oblibě dystopie a taky tak trochu detektivky.

Ať jde máma první," povídá táta. Máma chtěla, abych šla první já. Asi se bála, že až je zavřou do boxu a zmrazí, uteču a budu žít dál, místo abych se svěřila té studené průhledné bedně. Ale táta si nedal říct. ,,Ať Amy vidí, jaké to je. Jdi první, ona se bude koukat. Pak může jít ona, já tu budu s ní. A nakonec půjdu já." ,,Ty jdi první," máma na to. ,,Poslední půjdu já."

Knihu si můžete zakoupit zde.