sobota 22. září 2012

Knihkupectví vs. Knihovna, aneb co je lepší, a jaký mám na to názor?

Po delší době zde máme další článek na téma, tentokrát se zamýšlím nad tématem Knihovna vs. Knihkupectví, aneb co je podle mě lepší. Podobné články už jste mohli na některých blozích vidět, takže zde je i můj názor. Tak tedy začneme.

Knihkupectví mám velice rád. Ten pocit, jak vidíte, kolik tam je knížek - hlavně těch, co si chcete pořídit a někdy nemůžete, protože vaše peněženka už je skoro prázdná, a nechcete pořád tolik utrácet. Já chodím nejčastěji do Knihcentra, kde mají většinou knížky, které chci, ale někdy to tak není, takže si vyberu jinou. Nějak moc si knížky nekupuji, nejčastěji tak jednu měsíčně, ale někdy víc (a někdy také žádnou). Od té doby, co mám blog, se neustále dozvídám o nových knížkách, které vypadají zajímavě, proto si každý měsíc aspoň tu jednu knížku koupím. Někdy si objednávám knihy také z internetu, ale to ne tak často, protože mám raději když vidím, jak ta knížka vypadá, když už si ji chci koupit.

Knihovna, další skvělá věc, i když... Já do knihovny jdu aspoň tak 1 za měsíc, a vždy si něco odnesu. V naší knihovně nijak dobré novinky nemají, ale nedávno koupili třeba Drakii, tak jsem si ji hned půjčil. V naší knihovně máme milou knihovnici, která se ptá, o jaké knížky máme zájem, a někdy mi i nějakou tu novinku odloží, i když jsem si o ni neřekl. Asi už ví, jaké knížky mě baví, i když nové knihy nekupují moc často. V našem městě máme jen Městskou knihovnu, a pak také ještě školní knihovnu, kde si ale moc často knihy nepůjčuji, jen občas nějakou tu povinnou četbu.

Samozřejmě bych chtěl mít ty knížky raději doma, než z knihovny půjčené, ale nejsem milionář, a i ta jediná knížka měsíčně je pro studenta základní školy, který ještě nemůže chodit na brigády, dost. Rodiče moc nadšení nejsou, když mám zase další knížky, a nebo ještě hůř - když si chci nějakou novou koupit. Říkají, že je to zbytečné utrácení peněz, že je mi to na nic, protože si to jen jednou přečtu, a už se té knihy nikdy nedotknu, ale už si docela zvykli a ví, že se to nezmění. Ale jinak jsou rádi, že tak hodně čtu, a že mě to baví. Většinou si kupuji knížky, které mě zaujaly podle anotace nebo recenze, podle osvědčeného autora a nebo podle obálky (podle které by se knížky neměly nijak moc hodnotit, ale nevadí). Ale knížku, která stojí 500Kč (nebo více) bych si asi půjčil z knihovny, protože to by bylo pro mě za jednu knihu moc.

A co vy? Jaký na to máte názor? Chodíte si půjčovat knížky raději do knihovny, nebo si je kupujete v knihkupectví? Budu rád za vaše komentáře.

9 komentářů:

  1. Já častěji čtu knížky z knihovny, chodím tam hrozně často (někdy i dvakrát do týdne). Máme docela slušnou knihovnu, kde občas najdu i relativně novou YA knihu, fantasy knihu a (překvapivě) mého milovaného Kinga. Novinky se ke mně ale dostávají s dost velkým časovým zpožděním, takže jsem spoustu knih, které bych chtěla, a které četli všichni ostatní, v životě neměla v ruce. Jenom nad nimi možná slintala v knihkupectví. Tam chodím kdykoliv, když mám peníze. Já totiž nedokážu šetřit, a kdykoliv mám třeba jenom stovku, hned jdu do knihkupectví (se stovkou spíš do Levných knih).
    Jo a už dlouho se tě chci zeptat - má tvoje přezdívka něco společnýho s Niklausem z The Vampire Diaries nebo je to čistě náhodný? Hrozně mi to vrtá hlavou. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem sice už na vysoké škole, ale peněz taky moc nemám. Platím si tréninky, jídlo a oblčení, takže na ostatní věci mi bohužel moc nezbývá.
    V knihovně známá firma, chodím tam i několikrát do týdne, hlavně kvůli knihám, které si tam rezervuji. Je logické, že si raději knížku rezervuji za 10 korun, než abych si ji za 500,- koupila. Ale když už se mi poštěstí a nějakou tu knížku si koupím, tak se na ni koukám ještě týden potom jako na svatý obrázek. :D Hold nejsme boháči, tak si musíme vážit i těch maličkostí. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Někdy je určitě lepší si knihu raději půjčit (tedy pokud je v knihovně dostupná) když si třeba nejsem úplně jistá, jestli se mi bude líbit. Do knihovny chodím tak jednou měsíčně a vždycky si něco odnesu domů. Celkem mě mrzí, že ve fantasy oddělení není moc velký výběr známých knih, které jsou v obchodě pekelně drahé a které bych si tak ráda přečetla. S YA novinkami je na tom naše knihovna o trochu lépe, ale stejně... bydlím prostě v menším městě s jedním(!) knihkupectvím (s poměrně omezeným výběrem knih). Proto častěji kupuji knížky spíš přes internet nebo si zajedu do většího knihkupectví v Olomouci, kde mají většinou všechno co chci. :))

    Takže... knihovna je rozhodně dobrá věc, ale v mém případě se nic nevyrovná pocitu, když odcházím z knihkupectví s vytouženou knihou, která je prostě MOJE. :)

    OdpovědětVymazat
  4. ja ak sa dá, tak si kúpim, také, ktoré veľmi chcem, ale samozrejme na to musím mať nejaké tie financie 8D inak mi slúži naša mestská knižnica, kde NIČ nové nenájdem! NIČ! Už mi to trochu lezie krkom, že napríklad v Bratislave by som si v kníhkupectve mohla posedieť aj 3 hodiny a prečítať si ktorúkoľvek knižku aj bez jej kúpenia, ale v našej jedinej mestskej knižnici proste nič nenájdem 8D Preto si knihy radšej kupujem, ak sa dá a určite ich neprečítam iba raz 8)

    OdpovědětVymazat
  5. U nás ve městě je problém, že i když vidí zájem některých z nás (fantasy maniaci), nejsou peníze na kupování nových knížek a když už něco pořídí, je to především pro mladší čtenáře nebo zamilované romány pro puberťačky typu Stmívání. Na kvalitní fantasy aby člověk čekal.
    Dalším problémem je, že nejsou peníze ani doma, tudíž se knížku dočkám jednou za půlroku, ne-li více. Takže i když se mi některé věci protiví, ráda si je přečtu, protože nic jiného číst nemůžu.
    Každopádně knihkupectví navštěvuji často. Je úžasné vidět, kolik knih můžu mít ve svém vlastnictví, prohlédnout si je a prolistovat... Rozhodně u mě vyhrává knihkupectví a knížku vlastnit, protože když se do knížky zamiluji, nerada ji dávám pryč.

    OdpovědětVymazat
  6. Já návštěvu knihkupectví beru za takové osobní mučení. Tolik novinek a starších knih, co bych si chtěla koupit, ale prostě na ně nemám a v dohledné době mít nebudu... každopádně, moc ráda se tam ochomýtám, listuju knihama, očuchávám je a chovám se jako cvok^^

    Na naši knihovnu si posledního půl roku nemůžu stěžovat, protože ačkoli mi tam spousta, velká SPOUSTA skvělých knih chybí, v poslední době mají dobrý výběr YA, fantasy a knih, co mě zajímají, takže většinou si tam na svoje přijdu. I když pomalu budu mít vše, co mě zajímá, přečtené... A chodím tam ráda, protože takhle jsem se dostala k Milénium, které jsem si zamilovala a mám je doma. A nekoupila jsem si Křídla, která mě naopak moc nezaujala. Jsem docela ráda, když mě kniha z knihovny zaujme natolik, že si ji pak koupím, protože sice už ji mám přečtenou, ale vím jistě, do čeho jdu...

    Bohužel, cesta do normálního knihkupectví, kde mají i zboží, mě vyjde skoro na stovku. A když si odnesu jednu knihu... to už se mi víc vyplatí objednávat přes internet. Kdykoli jsem ale ve městě za jiným účelem, návštěvu knihkupectví do toho vždy zahrnu :)

    OdpovědětVymazat
  7. Abych pravdu řekla, od doby, co mám blog, jsem v knihkupectví mnohem, MNOHEM častěji :D A, jak psala Annie, je to utrpení. Přece jen, nejsme milionáři, a těch skvělých knih, co vychází.. hotové peklo! Nicméně bývaly doby, kdy jsem byla v knihovně prakticky denně a tahala domů spoustu knih. Teď už jich sice neodnáším tolik (to proto, že knihovna prostě nestíhá dokupovat novinky), přesto si zajdu do čítárny, která je v patře, číst. Miluju tu atmosféru :)

    Také jsem se naučila knihy rozlišovat - na ty, které mít doma chci, a na ty, bez kterých se obejdu a půjčím si je. Na systém se mě neptejte, protože ho sama nechápu Například takovou Hex Hall doma nemá. Ani Tygrovo prokletí, ani Loď mezi hvězdami. Zato se mi na poličce skvějí Rudá jako rubín, Past, Parcy Jackson...

    Abych to ale shrnula - nemám tušení, co je lepší. Obojí je skvělé. Knihkupectví má své kouzlo, ten pocit, když si domů nesete knihy (či knihy) je prostě báječný, Na druhou stranu knihovna tu je pro všechny, kteří nemají hluboko do kapsy. A má krásnou atmosféru. a ta vůně!

    OdpovědětVymazat
  8. Já chodím raději do knihovny. Při množství knížek, které čtu, bych za chvíli měla jen knížky a nic do huby, takříkajíc. Navíc... Bych z tolika nových knih ani neměla radost. Dřív pro mě byla nová knížka skoro posvátná, teď jsem měla za srpen nových knížek pět a už jsem cítila, že to není ono. Radši se brzdím a chodím do knihovny, nebo si knihy půjčuji u známých a babičky s dědou :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Já chodím častěji a raději do knihovny :) Chodím tam každý týden a knihovníci jsou moc milí. Jsem ráda, že naše knihovna má často novinky, které si opravdu ráda přečtu :) V našem městě je asi 10 knihoven a líbí se mi na tom to, že s jednou kartičkou si mohu půjčovat knihy z jakékoli knihovny ve městě.

    OdpovědětVymazat