neděle 20. dubna 2014

(RC review) Hledání Aljašky

Autor: John Green
Nakladatelství: Knižní Klub
Počet stran: 256
Rok vydání: 2013

Románový debut dnes už známého Johna Greena je strhujícím vyprávěním o dospívání a hledání sama sebe. Šestnáctiletý Miles, posedlý sbíráním posledních slov významných osobností a touhou hledat „velké Možná“, je spíše outsiderem mezi svými vrstevníky. Jeho život získá zcela novou podobu, když přejde na internátní školu Culver Creek. Zde se rychle spřátelí se svérázným spolubydlícím a okouzlující, naprosto nepředvídatelnou Aljaškou Youngovou. Okamžitě je vtažen do světa, kde se porušují školní pravidla, pořádají různé večírky i provokace. Miles ožívá v dennodenním kontaktu s novými kamarády a stále víc miluje fascinující Aljašku. A tak vývoj směřuje k okamžiku, kdy se všechno nečekaně navždy změní... Živý, naléhavý a nekonečně dojemný příběh. Americkou knihovnickou asociací byl zařazen mezi deset nejlepších knih pro dospívající.

Bavila vás kniha Hvězdy nám nepřály a chcete si přečíst další autorovu knihu? Nebo vás Hvězdy až tak moc neuchvátily? To vůbec nevadí, protože Hledání Aljašky je zcela jiný příběh, ve kterém byste hledali nějaké nemoci asi marně. Úplně odlišná kniha a přitom taky tak dobrá.

Milesovi se úplně změnil život, když přestoupil na jinou školu. Našel si přátele, zkoušel věci co nikdy nezkoušel, potkal Aljašku, do které se ihned zamilovat a změnil se i on. To ale Aljaška mu změnila život plně naruby, ale vůbec mu to nevadilo. Není to ale jen o Milesovi, ale taky o Plukovníkovi, Aljašce, Takumim, Lauře a ostatních. Ze začátku se to může zdát jako obyčejný, a možná trochu nudný příběh, ale to všechno je PŘED tou událostí. Co se ale stalo PO? A o jakou událost se jedná? To zjistíte v této nové knize od Johna Greena.

Hlavní postavou knihy je Miles, kterému dali přezdívku Váleček. Na internátní školu Culver Creek šel, protože na ní kdysi chodil i jeho otec, a docela se i těšil, protože na bývalé škole neměl přátele. Seznámí se ale docela rychle, protože je na pokoji s Plukovníkem, který ho seznámí s Aljaškou a ostatními přáteli. Hned jak Váleček Aljašku spatřil, tak se do ní zamiloval, i když ona byla zadaná. Aljaška mi připadala jako hodně zajímavá postava, protože byla hodná, ale dokázala se taky hodně naštvat. Postavy byly ale promyšlené dost dobře a autorovi se povedly.

John Green, člověk, kterého u nás do nedávna nikdo neznal. Po té co vyšla jeho kniha Hvězdy nám nepřály a stala se světovým bestsellerem, zná jeho jméno skoro každý. Zatím u nás vyšly jen dvě jeho knihy - Hvězdy nám nepřály a Hledání Aljašky. Hvězdy nám nepřály se staly tak oblíbenými, že je natočený i stejnojmenný film, který bude mít u nás premiéru v červnu. John je spisovatel, ale taky vloger na youtube (www.youtube.com/vlogbrothers).

Hned na začátek musím říct, že jsem od knihy moc neočekával, protože sice autorova minulá kniha byla skvělá, ale Aljaška se mu nemusela podařit tak dobře napsat jako Hvězdy nám nepřály. Opak je ale pravdou, a Aljaška příjemně překvapila. Četla se docela dobře, i když mi trvalo delší dobu, než jsem jí přečetl, protože na začátku mě moc nebavila, ale pak mě docela chytla a dočetl jsem jsem asi posledních 150 stránek za jedno odpoledne. Při čtení knihy přemýšlíte i o sobě, přátelích, životě i smrti a co se děje, když zemřeme, protože autor nám přes knihu takové myšlenky posílá.

Kniha byla rozdělená na PŘED a PO, a abych řekl pravdu, tak se mi část PO líbila o dost víc než PŘED, protože byla zajímavá, někdy vtipná, občas zase smutná, ale hlavně překvapivá svým koncem, že i po dočtení jsem si posledních pár stránek musel přečíst znova. Obálka knihy se taky moc povedla a ladí s Hvězdami. Rozhodně nelituji, že jsem si knihu přečetl a docela se těším na další autorovu knihu, která by měla myslím vyjít na podzim tohoto roku, a i když jsem četl, že není tak dobrá jako ostatní, tak jsem zvědavý co na ní budu říkat já.

Knihu bych doporučil opravdu všem, ale hlavně těm, co mají rádi zamilované příběhy, ale ještě spíše vtipné, napínavé, dobrodružné a ke konci taky smutné, dojemné a taky příběhy, u kterých přemýšlíte. Když to tak shrneme, prostě každý by si jí měl přečíst. Někomu se bude líbit víc, někomu zas méně, ale určitě si své čtenáře knihy najde.

Rozhodl jsem se udělat, co by mi nejspíš poradila máma, a před prvním školním dnem se pořádně vyspat. Fránina začínala v 8.10, a protože jsem usoudil, že mi nemůže trvat víc než osm minut hodit na sebe nějaké šaty a dojít do třídy, nastavil jsem si budík na 8.02. Osprchoval jsem se a pak jsem ležel v posteli a čekal, až mě spánek zachrání před vedrem.

Tímto bych chtěl poděkovat nakladatelství Knižní Klub za poskytnutí recenzního výtisku knihy.